مقاله

  • خانه
  • بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ چیست؟
بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ چیست؟
آموزش های مدیریتی کلینیک های دندانپزشکی

بازاریابی ارجاعی یا ریفرال مارکتینگ چیست؟

ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) چیست؟

کلمه Referral از ریشه Refer به معنی مراجعه کردن می باشد. بازاریابی ارجاعی(Referral Marketing) نوعی از بازاریابی است که توسط مشتریان موجود، محصول و خدمت بفروش برسد.

ساده ترین تعریفی که می توان از ریفرال مارکتینگ (Referral Marketing) یا بازاریابی ارجاعی داشت ” فرایندی است که طی آن مشتریان راضی فعلی با توصیه های خود مشتریان جدید را به خرید محصولات یا خدمات یک برند ترغیب می کنند “. در عمل این مشتریان به واسطه تجربه شخصی خود نسبت به استفاده از یک محصول یا خدمت به طرفداران برند (Brand Advocates) تبدیل می شوند.

در ریفرال مارکتینگ، مشتریان توصیه های خود را از طریق کانال های گوناگونی مطرح می کنند از جمله این روش ها می توان به صحبت با دوستان و آشنایان، نقدها و نظرات (Reviews) در فروشگاه های آنلاین و شبکه های اجتماعی اشاره کرد. یعنی چه توصیه خرید یک محصول در اینستاگرام توسط یکی از آشنایان و چه حتی کامنت هایی که در سایتی مثل سایت دیجیکالا می خوانید به عنوان بخشی از ریفرال مارکتینگ در نظر گرفته می شوند.

مهم ترین نکته در یک استراتژی بازاریابی ارجاعی موفق، تشویق مشتریان به ارائه توصیه هایشان در دراز مدت است. در این متد بازاریابی هر چه تعداد مشتریان فعلی تان بیشتر باشد شانس موفقیتتان افزایش می یابد.

بیزینس کوچینگ تخصصی دندانپزشکان

اولین هدف بازاریابی ارجاعی تبدیل مخاطبان به مشتری و در نهایت افزایش فروش است. در کنار این اهداف، این استراتژی بازاریابی به تقویت هویت برند و اعتبار برند نیز کمک خواهد کرد، زیرا توصیه ها از جانب مشتریان واقعی اعتماد را افزایش می دهد. به همین دلیل است که ریفرال مارکتینگ با وجود اینکه هزینه کمتری به همراه دارد، عموما موثرتر از بازاریابی سنتی است.




مزایای بازاریابی ارجاعی چیست؟

ممکن است کمی جانبدارانه عمل کنیم، اما مزایای بازاریابی ارجاعی واقعاً باور نکردنی است. هرچند مدتی طول می‌کشد، اما ایجاد روابط و اعتماد با مشتری ارزش انتظار را دارد. در اینجا تعدادی از مزایای ریفرال مارکتینگ را باهم بررسی می‌کنیم:

 

1. بازاریابی ارجاعی تبلیغات دهان به دهان را توانمند می‌کند

بازاریابی ارجاعی امکان تبلیغ دهان به دهان گسترده را فراهم می‌کند. از آنجا که شما بزرگترین طرفداران برند خود را به معرفی به دوستان‌شان و دیگران تشویق می‌کنید، کمپین بازاریابی ارجاعی شما را در دسترس انبوهی از افراد قرار می‌دهد که در غیر این صورت ممکن نبود به آنها دسترسی داشته باشید. با استفاده از سیستم ارجاع و پاداش خودکار، شما می‌توانید بازاریابی دهان به دهان را به یک کانال تبدیل کنید و حتی آگاهی از نام تجاری را بالا ببرید.

 

2. مخاطب هدفمند را افزایش می‌دهد

اکثر مواقع کسب و کارها در مکالمه مطرح می‌شوند زیرا کسی در حال بحث در مورد برند یا کالای جدیدی است که به تازگی پیدا کرده است. این امر کسب و کار را در معرض سرنخ‌های با کیفیت و هدفمند قرار می‌دهد که هدف اکثر بازاریابان است.

این چیزی است که کم و بیش در بازاریابی ارجاعی اتفاق می‌افتد. مشتریان فعلی شما برند شما را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارند و از پیش افرادی را که فکر می‌کنند از محصولات و خدمات شما بهره مند می‌شوند را فیلتر می‌کنند. و از آنجا که این مشتریان جدید بالقوه در مورد شما از منبعی قابل اعتماد با خبر می‌شوند، تمایل بیشتری دارند تا برند شما را امتحان کنند.

 

3. دامنه تجارت شما را افزایش می‌دهد 

یک برنامه بازاریابی ارجاعی رسانه شخصی است، که آن را به یک کانال معتبر برای برقراری ارتباط متقابل و تعامل با مشتریان شما تبدیل می‌کند. این نه تنها این یک کانال بازاریابی است که شما بر آن تسلط کامل دارید همچنین به محض اینکه برنامه ارجاع شما فعال و اجرا شود، به عنوان یک کانال پرداخت مبتنی عملکرد (PPC) عمل می‌کند. بعد از هزینه راه اندازی اولیه، فقط وقتی مشتری جدید می‌گیرید ملزم به پرداخت پاداش  هستید. بعلاوه از آنجا که هر مشتری جدید می‌تواند منجر به فروش چندگانه شود، برنامه ارجاعی به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت پیشرفت کنید.

 

4. مشتریان وفادار را افزایش می‌دهد

ارجاع‌هایی که به مشتری جدید تبدیل می‌شوند، در نهایت به برخی از وفادارترین طرفداران شما تبدیل می‌شوند. از اولین باری که آنها از شما (توسط یک دوست) باخبر شدند، شما مورد توجه قرار گرفته‌اید. و اگر پاداش‌های دو طرفه ارائه دهید، به این معنی که مشتری جدید هم پاداش بگیرد، احتمال اینکه آن‌ها مشتری راضی باشند همچنان به نفع شما خواهد بود. در حقیقت مشتریان ارجاع شده 18٪ بیشتر به شرکت شما پایبند هستند و این باعث می شود که در کل ارزش طول عمر مشتری (CLV) بیشتر شود.

 

5. بازاریابی ارجاعی شکل دیگری از تعامل را به همراه دارد

ایمیل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حمایت از مشتری همگی می‌توانند منجر به بازاریابی ارجاعی شوند. به عنوان مثال، ممکن است ایمیل‌های زیادی بفرستید یا محتوا را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. بازاریابی ارجاعی دلیل دیگری برای اشتراک گذاری در این پلتفرم‌ها و برقراری ارتباط با مشتریان است و نه صرفا دعوت از مشتریان برای پیوستن به برنامه شما. همچنین می‌توانید برای برقراری ارتباط با اعضای برنامه ارجاعی فعلی، از حمایتشان قدردانی کنید. کمی تعریف و تمجید عمومی می‌تواند همان تعاملی باشد که مشتری برای ارجاع دادن شما نیاز دارد.

 

6. ریفرال مارکتینگ یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه ایجاد می‌کند

بازاریابی سنتی می تواند زمان زیادی مصرف کند و بسیار گران تمام شود. از طرف دیگر، بازاریابی ارجاعی راهی ارزان برای بازاریابی نام تجاری شما و شناخته شدن سریع در بازار است. از آنجا که شما از مشتریان موجود برای کمک به تبلیغ دعوت می‌کنید، از روابطی که قبلا ایجاد کرده‌اید نهایت استفاده را می‌برید.


درخواست جلسه ی مشاوره کوچینگ برای مطب یا کلینیک دندانپزشکی

پست های آخر