علل اصلی نارضایتی بیماران از خدمات دندانپزشکی
- توسط علی ابوالحسنی
- جمعه 1 اردیبهشت 1402
نارضایتی بیماران از خدمات دریافت شده در کلینیک های دندانپزشکی میتواند از موارد مختلفی ناشی شود که در زیر به بیست علت اصلی نارضایتی بیماران از خدمات دندانپزشکی اشاره می کنم:
۱. درد: درد و عدم راحتی در حین درمان، بعد از آن و یا در روزهای بعد از آن میتواند علتی برای نارضایتی بیماران باشد.
۲. بیماریهای دهان و دندان: بیماریهای دهان و دندان مانند التهاب لثه، سوراخ، ترکها، ترمیمهای ناکام و غیره نیز میتواند علتی برای نارضایتی بیماران باشد.
۳. ارتباطات نامناسب: عدم برقراری ارتباط مناسب و کافی بین دندانپزشک و بیمار میتواند باعث نارضایتی بیمار شود.
۴. تجهیزات و تکنولوژی: عدم استفاده از تجهیزات و تکنولوژیهای جدید و کارآمد در درمانهای دندانپزشکی نیز میتواند عاملی در نارضایتی بیماران باشد.
۵. هزینه درمان: هزینه بالای درمانهای دندانپزشکی نیز میتواند عاملی برای نارضایتی بیماران باشد.
۶. عدم اطمینان: عدم اطمینان بیمار در مورد تجربه و تجهیزات دندانپزشکی ممکن است باعث نارضایتی و عدم اعتماد به دندانپزشک شود.
۷. عدم رعایت اصول بهداشتی: عدم رعایت اصول بهداشتی در ارتباط با دستکش، ماسک، استریلیزاسیون و غیره ممکن است باعث نارضایتی بیماران شود.
۸. عدم رعایت موعودیت زمانی: تأخیر در رسیدگی به بیماران
۹. فاصله بین نوبتها: فاصله طولانی بین نوبتهای مختلف میتواند نگرانی و نارضایتی بیماران را افزایش دهد.
۱۰. بیماریهای دیگر: بیماریهای دیگری که بیمار در آنها قرار دارد و ممکن است باعث نارضایتی و نگرانی شود.
۱۱. شکست در درمان: عدم موفقیت در درمانها و نیز ترمیمهای نامناسب میتواند عاملی برای نارضایتی بیماران باشد.
۱۲. عدم تشخیص درست: عدم تشخیص درست بیماریها و نیز نامناسب بودن درمانهای انجام شده میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۱۳. طولانی بودن درمان: طولانی بودن درمانها و نیز تعداد بالای نوبتها نیز میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۱۴. عدم اطلاع رسانی صحیح: بدون اطلاعرسانی مناسب به بیماران درباره نوع درمانها و نیز هزینههای آنها میتواند باعث نارضایتی و عدم اعتماد به دندانپزشک شود.
۱۵. ناشناخته بودن درمان: عدم شناخت بیماران در مورد نوع درمان و تکنیکهای استفاده شده میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۱۶. تخصص و تجربه دندانپزشک: کمبود تجربه و تخصص در یک حوزه خاص از دندانپزشکی نیز میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۱۷. نامناسب بودن محل کلینیک: محل نامناسب یا دور بودن کلینیک از مکان زندگی بیمار نیز میتواند
۱۸. هزینههای درمان: هزینههای بالای درمان و نیز عدم وضوح در مورد هزینههای درمان میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۱۹. عدم رعایت اصول بهداشتی: عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی درمانی نیز میتواند باعث نارضایتی بیماران شود.
۲۰. مشکلات ارتباطی: مشکلات ارتباطی بین دندانپزشک و بیمار نیز میتواند باعث نارضایتی و عدم اعتماد به دندانپزشک شود.
به طور کلی، ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان به بیماران با کیفیت و به صورت دقیق و منظم، ارتقای سطح دانش و تجربه دندانپزشکان، اطلاعرسانی صحیح و مناسب به بیماران، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی درمانی و همچنین حساسیت و توجه به نیازهای بیماران، میتواند باعث کاهش نارضایتی بیماران و افزایش اعتماد آنها به دندانپزشک شود.